Met de opmars van elektrische wagens groeit ook de bezorgdheid bij mede-eigenaars, syndici en VME’s over het eventuele brandgevaar van laadpalen en elektrische voertuigen in ondergrondse parkings. Maar is die bezorgdheid terecht?
Minder brandgevaar bij elektrische voertuigen dan bij brandstofwagens
Uit recente cijfers van de National Transportation Safety Board (NTSB) in de Verenigde Staten blijkt dat het risico op brand bij elektrische wagens (EV’s) lager ligt dan bij traditionele brandstofwagens (Winton, 2022). De studie vergeleek het aantal autobranden bij fatale ongevallen tussen benzine- en dieselwagens enerzijds, en volledig elektrische wagens anderzijds.
Het is belangrijk om die cijfers genuanceerd te bekijken, want het overgrote deel van het wagenpark bestaat vandaag nog altijd uit brandstofwagens. Toch toont de data aan dat elektrische wagens niet méér brandgevaarlijk zijn dan hun tegenhangers op fossiele brandstoffen.
Zijn laadpalen veilig?
Ja. Laadinstallaties beschikken over ingebouwde veiligheidssystemen die voortdurend communiceren met het voertuig tijdens het laden. Bij de minste foutmelding of risico wordt de stroomtoevoer automatisch onderbroken. Hierdoor is de kans op een laadgerelateerde brand uiterst klein, al is geen enkel risico natuurlijk volledig uit te sluiten.
Wat bij een brand in een ondergrondse parkeergarage?
Een autobrand – ongeacht het type voertuig – in een ondergrondse parking is altijd ernstig. Zowel een EV als een brandstofwagen zal in de meeste gevallen door de brandweer uit de parking gesleept moeten worden, wat een complexe en tijdrovende operatie is.
Wel is het zo dat het blussen van een elektrische wagen complexer is dan bij een brandstofvoertuig. Lithium-ion batterijen kunnen immers na het blussen opnieuw ontbranden. Daarom wordt een brandende EV vaak in een speciale bluscontainer geplaatst, die volledig gevuld wordt met water. De wagen moet dan minstens 24 uur ondergedompeld blijven om het brandgevaar volledig te neutraliseren.
Richtlijnen en aanbevelingen voor VME’s en syndici
Om het brandrisico in parkeergarages met laadpalen beter in te schatten, werd in België de Code van Goede Praktijk opgesteld door het FireForum, in samenwerking met meerdere brandweerkorpsen. Dit document biedt concrete aanbevelingen en best practices voor de installatie van elektrische laadpunten in appartementsgebouwen en ondergrondse garages.
⚠️ Let op: deze richtlijnen zijn niet wettelijk bindend. Lokale brandweerdiensten blijven bevoegd om eigen voorwaarden of aanvullende eisen op te leggen bij hun brandveiligheidsadvies.
Conclusie: zijn laadpalen in parkings brandgevaarlijk?
Neen, moderne laadinstallaties zijn technisch zeer veilig. De kans op brand is niet groter dan bij klassieke voertuigen. Met een correcte installatie, gekoppeld aan de juiste brandveiligheidsmaatregelen en overleg met de lokale brandweer, kan een VME gerust investeren in collectieve laadoplossingen voor elektrische voertuigen.
Laat u deskundig begeleiden bij de installatie van veilige laadinfrastructuur
Bij Green City hebben we jarenlange ervaring met de installatie van veilige en conforme laadoplossingen in ondergrondse parkeergarages van appartementsgebouwen. Contacteer ons vrijblijvend voor advies op maat of een transparante offerte.